Lasse Larsson skapade ett 100-tal patent
Den som skapar ett 100-tal patent kan sannerligen kallas snille. Det gäller för Lasse Larsson som föddes 1908 i Backfors, Myrviken. Han höll gärna till i fadern Anders Petters verkstad och i 19-årsåldern byggde han sin egen motorcykel, en LIAP, förkortning för Lasse I Anders Petters. Han gjorde gjutformar själv och göt vevhus och växellåda med sitt eget LIAP-emblem.
Även sadel, ram, tank och framgaffel tillverkade han själv. Maskinen fick registreringsnummer Z 508 och användes under många år. Ännu fler mil kan det bli, nuvarande ägaren har nämligen lovat att den ska renoveras.
Med praktisk erfarenhet och korrespondensstudier i bagaget klarade han examen i tre linjer parallellt, maskinteknik, VVS och elteknik, när han blev ingenjör 22 år gammal. Han arbetade sedan under en tid på Volvos karosserifabrik i Olofström innan han började som konstruktör på Westerås-Maskiner i Morgongåva.
Lasse Larsson på sin ålders höst med den LIAP som han byggde på 1920-talet.
Där ritade han slåttermaskiner, självbindare och skördetröskor, först traktordragna, sedan självgående.
Arbetet var samtidigt Lasses hobby som han gärna förenade med fiske i de egna vattnen i Anarisfjällen. För att snabbt ta sig dit konstruerade han i mitten av 1950-talet en så kallad snövessla.
Lasses genialiska styrsystem gjorde den ovanligt lättkörd och man beslöt starta tillverkning i Morgongåva under namnet Snow-Trac. Den blev så tillförlitlig och nästan outslitlig att den i stort sett mättade marknaden både i Skandinaven, USA och Kanada. Någon verklig efterföljare finns inte.
Efter Snow-Trac följde snöskotern Snow-Tric som även den är en legend bland snöfordon. Då leddes Morgongåva av Persson-koncernen i Östersund med varumärket Aktiv.
Tillförlitlighet och slitstyrka utmärker Lasse Larssons konstruktioner och hans snöfordon från 1960-talet används fortfarande i fjälltrakterna.
Även Lasse själv var slitstark. Han avled 1994, 86 år gammal.
Att en Volkswagen-motor döljer sig under den här karossen kan man gissa. Det är en prototyp till Snow-Trac som Lasse Larsson demonstrerar.